هفته 1 :
• آشنایی دانشجویان با درس برداشت، کاربرد آن، بحث در خصوص ضرورت شناخت معماری گذشته کشورمان و دلایل این ضرورت، بحث آزاد
• در میان گذاشتن طرح برنامه کلی ترم با همه اعضای کلاس
• انجام تمرین شماره یک: کروکی از پلان و مقطع کلاس
• هدف تمرین: کمک به درک تناسبا
هفته 2 :
• انجام تمرین شماره دو: معرفی تصویری و ترسیمی یک بنا: دانشجویان از کتب موجود در کتابخانه( گنجنامه، نقش عجب و...)، معرفی تصویری و ترسیمی یک بنا را انتخاب کنند و به صورت گروهی آن را نقد و بررسی کرده، نقاط قوت و ضعف این معرفی را تحلیل نمایند.
• هدف تمرین:
هفته 3 :
• شروع بازدید از مسجد جامع اصفهان به عنوان اصلی ترین منبع برای شناخت سیر تحول معماری اصفهان: توضیح اجمالی در خصوص شیوههای معماری ایرانی، حرکت در بخشهای مختلف مسجد، تمرین چگونه دیدن یک بنای تاریخی و تمرین روشهای اولیه برداشت(عکاسی و کروکی)
هفته 4 :
• حرکت در طول بازار اصفهان از مسجد جامع تا میدان نقش جهان: در این قسمت دانشجویان فضاهای مختلف منشعب از بازار را کشف مینمایند، به حمامها، مساجد، مدرسهها، سراها، تیمها و تیمچهها سرکشی مینمایند، بودن در فضاهای متعلق به معماری تاریخی اصفهان را تجربه مینم
هفته 5 :
• مروری بر روشها و اصول عکاسی معماری( گلچینی از تصاویر مبنای عرضه نکات است)، بحث در خصوص تفاوتها و شباهتهای عکاسی معماری با دیگر عکاسیها، استفاده از عکاسی به عنوان یک ابزار برداشت، نحوه بیان معماری به کمک عکس
• مروری بر عکسهای بازار و مسجد جامع( کارها
هفته 6 :
• معرفی بنا توسط دانشجویان: هر گروه از دانشجویان به معرفی سه بنای تاریخی باارزش و دستنخورده که تمایل به برداشت آن دارند، میپردازند. دانشجویان حتماً باید بنا را بازدید کرده و روش معرفی به صورت عکسهای کلی از بنا میباشد. با مشورت استاد، ارزشمندی بناها برا
هفته 7 :
• صحبت راجع به روش شناسایی ابنیه: پیمایش بافتهای تاریخی و پرس و جوی محلی، کسب اطلاع از منابع و افراد آگاه، نهادها، میراث فرهنگی و ... ، جستجو در عکسهای هوایی بافتهای تاریخی
هفته 8 :
• تمرین شماره سه: برداشت کلاس این بار به کمک ابزار(متر، ریسمان و شاقول)، رسم دقیق پلان و مقطع کلاس
• هدف: شروع کار برداشت به صورت دقیق، آشنایی با نحوه استفاده از ابزار برای برداشت
هفته 9 :
• حضور در سایت، سرکشی به ابنیه انتخابی دانشجویان، راهنمایی آنها برای دیدن و درک فضا و توضیحات مختصر راجع به ویژگیهای بخشهای مختلف بنای انتخابی، کمک به دانشجویان در کشف مفاهیم نهفته در فضای تاریخی، درک کیفیات فضا، شروع به تهیه کروکی و رولوه، درک تناسبات فض
هفته 10 :
• کرکسیون عکاسی و کروکی از بنای منتخب
دانشجویان در این درس ملزم به ارایه چهار آلبوم میباشند:
• آلبوم معرفی تصویری
• آلبوم معرفی نوشتاری
• آلبوم کروکی های دستی و تحلیلهای فضایی
• آلبوم نقشههای دقیق
هفته 11 :
• تحویل آلبوم معرفی تصویری بنا به صورت کامل و ارزیابی آن
هفته 12 :
• تحویل و ارزیابی کروکی نقشههای اصلی(همه در مقیاس 50/1 به صورت دستی و بدون مترکشی شامل:
• پلانهای همجواریها، بام و طبقات
• نما برشهای طولی، عرضی و داخلی
• تحلیلهای فضایی
هفته 13 :
• کرکسیون حضوری در محل پروژههای دانشجویان
هفته 14 :
• کرکسیون در کلاس به صورت جمعی و گروهی
• توضیح در خصوص نحوه ارایه آلبوم معرفی نوشتاری
هفته 15 :
• تحویل نهایی آلبوم نوشتاری و آلبوم تصویری
هفته 16 :
• نمایش نمونه کارهایی از نقشههای مدادی به منظور آشنایی با نحوه کار
• کرکسیون کروکی های تحلیلی و نقشههای عناصر و جزییات اثر
• توضیح راجع به نحوه ارایه آلبوم معرفی ترسیمی
هفته 17 :
• معرفی موارد تحویل نهایی شامل آلبوم ترسیمی، آلبوم کروکی ها و دو آلبوم دیگر(نوشتاری و تصویری)
• آلبوم ترسیمی شامل دو اولویت میباشد:
• اولویت یک: کامل بودن نقشههای اصلی بنا(پلانها، نماها و مقاطع)
• اولویت دو: نقشههای فضاهل خاص و جزییات
• اولویت سه: